Mechanika

Płyn chłodniczy do motocykla — poznaj zadania i reguły wymiany płynu chłodniczego w motocyklu!

• Zakładki: 106


Podczas serwisu motocykla szczególną uwagę zwracamy na podzespoły i układy kluczowe dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Hamulce, zawieszenie, układ kierowniczy — obok tych elementów motocykla żaden serwisant nie przejdzie obojętnie. Warto jednak pamiętać także o płynach eksploatacyjnych, w tym o płynie chłodniczym, który być może nie przekłada się bezpośrednio na przyjemność z jazdy, jednak ma szczególne znaczenie dla sprawności i żywotności jednostki napędowej. W tym materiale opowiemy o jego cechach i zadaniach oraz przedstawimy wszystkie informacje o jego wymianie (m.in. o interwałach i dolewaniu wody destylowanej).

Płyn chłodniczy motocyklowy — jakie spełnia zadania?

Podczas pracy w silniku motocyklowym panują bardzo wysokie temperatury — w końcu proces spalania to nic innego jak seria postępujących po sobie wybuchów. Z tego powodu wszystkie elementy jednostki napędowej wystawione są na ciężkie warunki pracy (oprócz temperatury muszą mierzyć się jeszcze z m.in. wysokimi obciążeniami i prędkościami obrotowymi). W celu utrzymania prawidłowej temperatury pracy silnika na pokładzie motocykla znajdziemy układ chłodzenia, który pracuje według prostego schematu. Płyn chłodniczy obiega najważniejsze elementy jednostki, a następnie przepływa przez chłodnicę, w której oddaje zgromadzone ciepło. Jeśli płyn chłodniczy jest w złej kondycji (np. zgromadziła się w nim woda lub minął jego termin przydatności) cierpi na tym cały silnik — dochodzi do przegrzania, jednostka nie jest w stanie wygenerować pełnych osiągów, a w dłuższej perspektywie pojawiają się nieodwracalne uszkodzenia i awarie. 

Co więcej, płyn chłodniczy zapobiega powstawaniu korozji w układzie chłodzenia i przeciwdziała zamarzaniu silnika (w motocyklach zimowanych pod chmurką lub w nieogrzewanych pomieszczeniach ma to szczególne znaczenie). Dodatkową zaletą płynu chłodniczego jest zmniejszenie ryzyka wystąpienia kawitacji, czyli gwałtownej przemiany cieczy w gaz.

Jaki płyn chłodniczy do motocykla wybrać? Specyfikacja i cechy

Płyn do chłodnicy to bardzo prosta ciecz, która składa się z 3 elementów — wody destylowanej/demineralizowanej, glikolu (etylenowego lub propylenowego) oraz dodatków. Najważniejszym składnikiem płynu jest glikol. To on sprawia, że płyn nie zamarza w niskich temperaturach (nawet do -35 stopni Celsjusza) i ma wyższą temperaturę wrzenia niż woda (od 120 do 140 stopni Celsjusza). Obecność glikolu i wody destylowanej w płynie chłodniczym wymusza stosowanie szeregu dodatków, m.in. antykorozyjnych, stabilizacyjnych i przeciwdziałających pienieniu. To właśnie dzięki nim w układzie chłodzenia natychmiastowo nie pojawia się korozja (glikol jest silnie żrący), a uszczelki i inne metalowe elementy układu są chronione. Ostatnim składnikiem płynu chłodniczego jest barwnik, który pomaga w ustaleniu miejsca nieszczelności układu.

Wielu motocyklistów zadaje sobie pytanie, czy można uzupełniać stan płynu chłodniczego wodą z kranu. Spieszymy z odpowiedzią — nie rób tego pod żadnym pozorem. Woda składa się z wielu związków chemicznych (m.in. węglanu wapnia i magnezu), które pod wpływem wysokiej temperatury osadzają się na ściankach układu chłodzenia, co skutkuje korozją i niedrożnościami układu. Tak jak wspominaliśmy, glikol rozszerza parametry termiczne wody demineralizowanej zawartej w płynie (zamarza przy temperaturze ok. -35 stopni Celsjusza, a wrze dopiero przy 120 — 140 stopni, a woda odpowiednio przy 0 i 100 stopniach Celsjusza), więc rozcieńczanie go wodą — skutkujące zmianą proporcji — również nie jest wskazane dla prawidłowego działania układu chłodzenia i silnika.

Płyn chłodniczy do motocykla — dlaczego warto i co ile wymieniać?

Istnieją trzy powody, dla których warto regularnie wymieniać płyn chłodniczy w swoim motocyklu. Po pierwsze — wraz z upływem czasu i kilometrów płyn traci swoje właściwości, przez co gorzej odprowadza ciepło i nie jest w stanie zapewnić ochrony antykorozyjnej. To z kolei doprowadza do przegrzewania się jednostki oraz degradacji kolejnych elementów układu chłodzenia i silnika, a podczas zimowania w ujemnych temperaturach zwiększa ryzyko zamarznięcia cieczy i rozszczelnienia układu. Po drugie — wymiana płynu chłodniczego jest znacznie tańsza niż zakup i naprawa uszkodzonych podzespołów silnika, które prędzej czy później ulegną awarii w wyniku pracy w zbyt wysokiej temperaturze. Po trzecie — wymiany płynu chłodniczego nie musisz zlecać specjaliście, możesz to zrobić sam! A to okazja do majsterkowania w garażu i zaoszczędzenia kilku groszy.

Wymianę płynu chłodniczego powinieneś przeprowadzić raz na 2 lata (jeśli korzystasz z płynów klasy IAT) lub co 3 — 4 lata (jeśli korzystasz z płynów klasy OAT). Musisz jednak zdawać sobie sprawę, że interwał przewidziany przez producenta płynu nie musi być optymalny dla twojego motocykla, stylu jazdy lub terenu, w którym się poruszasz. I tak, jeśli lubisz agresywną jazdę po torze wyścigowym lub co weekend wyruszasz na podbój górskich serpentyn, to może cię czekać wymiana po każdym sezonie motocyklowym. Jeśli nie masz pewności, czy zalecany interwał wymiany jest dla ciebie odpowiedni, postaraj się co kilka tysięcy kilometrów kontrolować kondycję płynu.

Płyn chłodniczy kupisz w I’M Inter Motors i na imready.eu

Wiesz już, jak duże znaczenie ma płyn chłodniczy do motocykla dla prawidłowej pracy układu chłodniczego i silnika. Warto wybierać produkty wysokiej jakości od sprawdzonych producentów cieszących się dużą renomą wśród motocyklistów — tylko takie płyny chłodnicze znajdziesz w I’M Inter Motors, największej sieci sklepów motocyklowych w Polsce, i na imready.eu. W parze z bogatym asortymentem idzie szereg korzyści zakupowych. Możesz liczyć na m.in. darmową wysyłkę, darmowy zwrot zakupionych produktów do 60 dni i bezpieczne płatności online. Odwiedź jeden z 35 sklepów stacjonarnych I’M Inter Motors lub wejdź na imready.eu i wybierz najlepszy płyn chłodniczy do swojego motocykla.

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
226 wyświetleń
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *