Mechanika

Czym różni się hamownia inercyjna od obciążeniowej?

• Zakładki: 496


Hamownia inercyjna nazywana jest również hamownią bezwładnościową. Wszelkie pomiary wykonywane są w jej przypadku podczas przyspieszania auta, które obciążane jest masą rolek. Z racji tego, że do wykonania pomiaru nie są wykorzystywane hamulce, pomiar trwa bardzo krótko i jest bezpieczny dla silnika, a pomiar jest precyzyjny.

Hamownia obciążeniowa

Hamownia obciążeniowa wykorzystuje hamulec do zatrzymania pojazdu, a sam pomiar w razie konieczności może być wykonywany przez dłuższy czas. Umożliwia ona realizowanie testów w sporym zakresie – między innymi poprzez samodzielne dostosowanie prędkości auta lub symulowanie warunków drogowych. Dzięki tym cechom hamownia obciążeniowa może zostać użyta do wykonania pomiarów większości rodzajów pojazdów. 

Najistotniejsze różnice

Tak więc do najistotniejszych różnic między tymi dwoma rodzajami hamowni można zaliczyć dokładność pomiaru. Ten zdecydowanie dokładniejszy będzie na hamowni inercyjnej. Z drugiej strony hamownia tego typu nie nadaje się do wykonywania pomiarów aut o dużej mocy – co w zasadzie dyskwalifikuje hamownie tego typu w zastosowaniach strickte tuningowych.  

Wybierając się na hamownie, musimy więc zastanowić się nad tym, w jakim celu wykonujemy pomiar. Jeżeli jest to czysta diagnostyka, a nasze auto nie dysponuje ogromną mocą, lepszym rozwiązaniem może okazać się hamownia inercyjna. W przypadku potężnych jednostek i zastosowań tuningowych lepsza okaże się hamownia obciążeniowa.

Artykuł powstał przy współpracy z firmą TDI-RACING

Fot. Shutterstock

comments icon0 komentarzy
0 komentarze
1123 wyświetlenia
bookmark icon

Napisz komentarz…

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *